maandag 18 juli 2011

Making a flightcase for my Wacom Cintiq

In de vorige post - ik weet het, het is een tijdje geleden - had ik het over flightcases. Ik wou er twee bouwen: één voor m'n Wacom tekentablet en één voor al m'n fotomateriaal.
Ik heb er bewust voor gekozen te beginnen met de koffer voor de Cintiq, omdat die eenvoudiger ineen zit: ik had hier geen interne onderverdeling nodig. Daarnaast vraagt de kist voor het fotomateriaal natuurlijk een gedetailleerde tekening; alles moet nl. op zo'n klein mogelijk volume gepast worden, gescheiden door zachte wanden. Beginnen met een eenvoudige versie leek me dus sterk aangewezen.
































STAP 1: Dimensioneren van de zijvlakken en klaar maken voor het monteren

Voor het bepalen van de dimensies van de kist moest ik natuurlijk in eerste instantie uitgaan van de Cintiq zelf, waar de kist als een huid rond komt. Daarbij komt dat je bij het dimensioneren genoeg ruimte moet voorzien voor de binnenbekleding, de dikte van de gebruikte plaat in rekening moet brengen en je bewust dient te zijn van de binnenruimte die je verliest door de rivetten (revetten).

Eens de plaat gezaagd en geschuurd was heb ik ze eerst twee grondlagen gegeven (zwarte verf die ik thuis nog staan had, verdund met wat white spirit (in mijn geval was het cellulose thinner)) om de poriën te dichten en vervolgens afgewerkt met twee onverdunde lagen van dezelfde zwarte verf. Dat geeft een diepe kleur die enigzins krasvrij is.

De randen zijn zoals je op de foto ziet niet geschilderd. Die worden later namelijk bedekt door de aluminium profielen.




STAP 2: Monteren van de zijpanelen met de aluminium hoekprofielen

Voor het bouwen van de eigenlijke doos kun je er voor kiezen de panelen uit stap 1 eerst aaneen te nagelen. Rivetverbindingen zijn echter een stuk sterker dan genagelde verbindingen; daarom heb ik de panelen niet meer apart aan elkaar genageld.
Met behulp van enkele handvijzen (sergeanten) en een goed hoekijzer (zwee) kun je de houten platen perfect haaks op elkaar monteren. Vervolgens kon ik de aluminium L-profielen voor de ribben van de kist afmeten en op maat zagen. Op de foto zie je dat ik de L-profielen in verstek heb uitgezaagd. Dat is in feite niet echt noodzakelijk, maar ik heb het toch maar zo gedaan om de ballcorners (Kügelecke) die er in de laatste fase op komen zo veel mogelijk draagvlak te geven.

Ik heb hier gekozen voor een 20x30mm profiel. Wellicht gebruik ik voor de tweede koffer een 30x30mm profiel. Dat geeft je dat beetje meer plaats om te boren. Bij het vastzetten van het aluminium profiel in je bankvijs dien je er voor te zorgen dat je de zichtbare kant van het zachte aluminium niet beschadigt.

Vervolgens kon ik de profielen ook op hun plaats zetten met een handvijs en ineens de gaten boren om de profielen met rivetten aan de zijpanelen vast te maken.



STAP 3: Verzagen van de gesloten kist


Na stap 2 bekom je een kist die boven- en onderaan voorzien is van hoekprofielen. Nu moet de doos in twee stukken gezaagd worden. Zo bekom je 1) de kist zelf en 2) het deksel. Alvorens het verzagen heb ik op één zijde een sticker aangebracht om er na het verzagen zeker van te zijn hoe de twee delen het beste op elkaar passen. Mocht die er af vallen kun je je natuurlijk ook nog baseren op de houtstructuur die aan de binnenzijde nog zichtbaar (niet geschilderd) is. De hoogte van het deksel heb ik bepaald adhv. de afmetingen van de sloten die op de zijden komen.


Het verzagen deed ik met een vaste cirkelzaag; dit moet nl. heel precies gebeuren. Ik gebruikte een zaag met veel tanden, omdat de zaagranden van de multiplex zo minder splinters zouden hebben. Je verliest al snel een vijftal millimeter hoogte door de zaagsnede van de cirkelzaag. Dit wordt straks echter genuanceerd omdat je net hoogte wint door de sluitprofielen.





STAP 4: plaatsen van de overige ribben

Eens de doos gezaagd was kon ik de overige ribben afmeten en zagen. Ik liet genoeg ruimte over zodat de sluitprofielen nog over de rand konden worden geplaatst.Voor het monteren van de ribben moest ik nu opnieuw verzekeren dat alles haaks was alvorens de hoeken vast te zetten met handvijzen. Vervolgens kon ik opnieuw boren en uiteindelijk de rivetten trekken.

Op de foto hiernaast is een hoek te zien waar 3 ribben samen komen in één punt. Dat punt wordt in de laatste fase afgewerkt met een ballcorner. Een eventuele onnauwkeurigheid wordt zo natuurlijk ook verborgen.






STAP 5: Sluitprofielen

Op de afgezaagde rand komen vervolgens de complementaire sluitprofielen. Op dit moment heb ik me gerealiseerd dat de profielen die ik gekocht had zich niet zouden lenen tot het gebruik met een scharnierend deksel. Het bovenste profiel moet nl. kunnen 'rollen' over het onderste profiel ter hoogte van de scharnieren. Dit kon met deze profielen niet. Het oorspronkelijke idee van de koffer is dus uiteindelijk een kist geworden, wat achteraf bekeken eigenlijk ook logischer is, gezien de grootte van de kist.

De sluitprofielen blijven zichtbaar en zijn dus heel precies in verstek gezaagd.


Bij het plaatsen van de sluitprofielen heb ik de twee sloten geplaatst op de kortste zijden. Ter plaatse van de aansluiting van de sluitprofielen op de sloten is het sluitprofiel heel precies gezaagd, omdat dit ook zichtbaar blijft. Dit is een moeilijk detail gebleken, omdat het slot enerzijds strak in de houten wand moet zitten, en de sluiting zelf ook genoeg (maar niet te veel) moet spannen. Tot mijn grote opluchting was het meteen goed.




Nadat alle sluitprofielen geplaatst zijn heb ik de hoeken alsnog beveiligd met hoekijzers. Hiervoor heb ik iets langere rivetten gebruikt met een kleinere kop.















De hoeken waarvan in stap 4 sprake worden nu nog afgedekt met grote inox ballcorners.



De buitenkant van de kist is nu af en het ziet er - al zeg ik het zelf - professioneel uit.


STAP 7: binnenhuis

Maar het is nog niet gedaan: Aangezien aan een Cintiq een ruime voet vast zit en ik het scherm horizontaal in de kist wou, moest ik nog een binnenhuis bouwen waarop de tablet zou steunen.


En zo ziet het er nu dus uit. Nu moet ik de binnenzijde nog bekleden met neopreen en zwarte mousse. Ook maak ik nog een vak om de pen ed. in op te bergen.

2 opmerkingen:

  1. Ziet er zeer professioneel uit! Ik ga binnenkort een "more examples" lijstje maken, van mensen die via Fuzzcraft een flightcase maken. Deze komt daar zeker en vast bij te staan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. OK. Laat me iets weten als het online staat.

    BeantwoordenVerwijderen